torsdag 22 november 2012

Gör din egen råchoklad

Förra helgen testade jag och syrran att göra råchoklad med Cocovis råchoklad paket och det blev riktigt bra. Men det känns lite onödigt att köpa ett paket varje gång, speciellt när jag redan har de flesta ingredienserna hemma. Så idag gjorde jag min egen!

Du behöver kakaosmör, kallpressad kokosolja, kakaopulver och gojibär.

Smält först kokosolja i vattenbad och lägg ner kakaosmör och rör om tills allt har smält (tar ganska länge). Tillsätt kakaopulver och gojibär. Som vanligt höftade jag alla mängder men det är bara att testa sig fram! Häll upp smeten i små former och ställ kallt tills chokladen stelnat.


Vill man ha lite extra sötma kan man också ha i lite honung. Havssalt, mullbär, pepparmyntsolja skulle också antagligen passa som smaksättning



Några av fördelarna med råkakao och råchoklad:
- innehåller bland annat magnesium, järn, zink och krom 
- innehåller massor av antioxidanter 
- innehåller lyckoämnet anandamin 



Något att njuta av i helgen kanske?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar