torsdag 22 november 2012

Running shoes on - head off

Ibland får jag frågan vad jag tänker på när jag springer. Har funderat på det många gånger och för det mesta tänker jag inte på något alls, visst tankar kommer och går hela tiden men det lämnar också där (förutom de gånger jag inte kan tänka på annat än hur många kilometer jag har kvar). Ändå är det när jag springer som jag bäst löser problem. Eller i alla fall känns allt mycket klarar efter en löprunda. Och det funkar varje gång! Även idag.

Hade alltför många jobbiga tankar på grund av något som hände igår men efter 10kilometer kändes allt lite bättre. Tack benen för det!

Fungerar löpning på samma sätt för er? Eller någon annan träningsform?

14 kommentarer:

  1. Det är skönt ibland att få koppla bort hjärnan. Befriande. Och visst har många tankar rätats ut under löppass också - rena terapin. Hoppas allt ordnar sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpning är nog bästa terapin! :) Tack, det mesta brukar ordna sig förr eller senare :)

      Radera
  2. Hej Heidi.

    Absolut. Fast man inte direkt tänker på någonting, så händer det saker i det undermedvetna. Jag jobbar som mekanisk planerare, och har många gånger meden jag sprungit plötsligt kommit på lösningar till problem som under dagen tedde sig helt omöjliga. Detta utan att jag medvetet tänk på dessa problem. Dessutom brukar ett virrigt huvud lugna ner sig ganska bra av ett löppass. Så visst är motion även bra för hjärnan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är så häftigt, man tänker inte aktivt men löser ändå problem! :)

      Radera
  3. Jag skulle bli tokig i huvudet utan träning! Jag kopplar liksom automatiskt bort allt annat och får en paus från mina tankar. Och det är dessutom så skönt att få göra nånting med kroppen som motvikt till allt stillasittande och tänkande.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle också bli tokig i huvudet utan träning. Vid styrketräning tänker jag inte på så mycket. Då jag joggar eller går en pw kommer och går tankarna. Skönt att tömma skallen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, tänk om alla skulle förstå hur gott det gör :)

      Radera
  5. Åh, härligt! Skönt att höra! Löpning är verkligen terapi! :) Du darling, säg till ifall du har någon "normal" löprunda inplanerad i helgen, jag hänger gärna med!

    SvaraRadera
  6. Jag med! I början trodde jag att man inte överlevde ett löppass utan radio tills jag en dag glömde den och märkte det först efter fem kilometer! Efter det har jag sprungit utan. Det är för mig bättre avslappning och meditation än joga, och funkar som kriskösare i alla situationer. Kanske man borde skicka iväg Israel och palestina på långpass...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra idé! tycker vi tar och inför ett obligatoriskt långpass i veckan för alla där nere :)

      Radera
  7. jag tänker på allt och ingenting :) skönt att koppla bort alla tankar och försöka att bara vara just nu, just i stegen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar ibland upprepa "dunk, dunk, dunk" i huvudet i takt med stegen och det är så skönt att fokusera bara på det :)

      Radera