måndag 17 september 2012

FUSTRA-metoden

Som jag nämnde i förra inlägget så fick jag i fredags testa på ett FUSTRA-pass med en personal trainer.

Såhär beskrivs metoden på fustra.com:

"Idag är ofta muskulaturen på kroppens baksida samt bålstabilitetsmusklerna försvagade medan muskulaturen på kroppens framsida är starkare. För att ge balans är det alltså positivt att träna musklerna på kroppens baksida samt bål och negativt att träna musklerna på kroppens framsida. Vi har alltså en positiv sida och en negativ sida att träna och målet är en funktionell neutral kropp i balans. FUSTRA-metoden är ett svar på de problem som kommer av vår moderna livsstil, så varför inte träna positivt och tänka positivt istället för att träna negativt och tänka negativt? 


FUSTRA-METODEN BALANSERAR KROPPENS SIDOR, ARBETAR FUNKTIONELLT OCH STÄRKER KROPPEN I NATURLIGA RÖRELSEMÖNSTERS SOM ANVÄNDS TILL VARDAGS ELLER INOM IDROTT.

Genom att alltid ha rak rygg och arbeta med räta vinklar i de leder man arbetar över kommer man åt att balansera kroppen både med avseende på muskelstyrka och på rörlighet. Inom FUSTRA-metoden används konditionsträning, dynamisk stretch och styrkeövningar i olika kombinationer för att nå målet- en balanserad kropp och ett balanserat sinne."



Själv hade jag inga stora förväntningar före passet, egentligen visste jag inte så mycket mera än vad Tiina hade berättat då hon masserade mig. Men redan under uppvärmningen märkte jag att det var en helt annan träningsform än nåt annat jag prövat på.
 Fokus var på hållningen och att hålla bålen spänd hela tiden, axlarna avslappnade och skulderbladen ihop under alla övningar. Låter kanske enkelt men det var allt annat! Alltid var det en axel som åkte upp eller så glömde jag skulderbladen eller bålen. Som tur var Tiina hela tiden där och fixade till och efter en timmes träning var jag ganska slut både i kroppen av träningen och i huvudet av att ha koncentrerat mig så mycket. 

Tyvärr är FUSTRA lite för dyrt för en fattig studerande annars tror jag att metoden skulle vara nyttig för mig som löpare. I löpning är ju en stark bål väldigt viktigt och jag skulle nog också må bra av att förbättra min hållning och få upp spänningar i ryggen och nacke. 

 Det var min massör Tiina som höll passet åt mig på LadyLine och om ni är intresserade av FUSTRA så kan ni ta kontakt med receptionen på LL/WSC. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar