tisdag 18 juni 2013

Variation till backintervaller

Backintervaller upp och ner för en och samma backe kan lätt bli lite tråkigt, speciellt om man kör i samma backe varje pass. Därför kan det vara bra med lite variation på backpassen och det passet jag körde idag var riktigt roligt! 

På schemat stod 5 kilometer löpning i backe och jag valde att köra mitt på pass på en kuperad motionsslinga här i närheten (Vasklot-spånbana för alla som känner till Vasa). Banan råkar passligt nog vara 2,6 kilometer lång så två varv blev perfekt! Efter en lugn uppvärmning och löpskolning satte jag igång. Ökade farten ordentligt i varje backe och i minsta lilla motlut! I nedförsbackarna och på de få platta partier som fanns så sprang jag i lugnare tempo. Fick med både långa backar och korta backar och benen blev riktigt trötta innan jag var klar! 


Under ett annat backpass på Vasklot

Så nästa gång backintervaller väntar: testa att springa på en kuperad motionsslinga som variation! Och tryck på ordentligt uppför!

Totalt blev det 13 kilometer löpning efter uppvärmning, backintervaller och nerjogg.

1 kommentar:

  1. Tack för bra tips! :) Jag måste strukturera upp min löpning lite bättre känner jag! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera