onsdag 24 april 2013

Rastlösa ben

En av de jobbigaste sakerna före ett halvmarathon eller marathon tycker jag att är att dra ner på träningen. Är aldrig så springsugen som den sista veckan före då jag vet att jag ska vila mer än vanligt! Drömmer om intervaller, långpass och backträning. 

Men hårda träningspass nu skulle mera stjälpa än hjälpa så jag får lägga band på mina rastlösa ben.  Tanken är att jag helvilar idag, springer ett kort och lätt pass imorgon torsdag och vilar på fredag. Och sen är det showtime på lördag!

Ofta kanske man tvivlar på att man är i den form man vill före en tävling och lockas till att dra ett hårt pass. Men som sagt så är det onödigt. Istället är det bara att lita på att den tidigare träningen har gjort sitt och låta benen vila lite extra. Även om det kan vara svårt. Själv har jag försökt planera in lite extra program denna vecka för att inte lockas till att springa mer än det jag har planerat. Ikväll blir det till exempel smoothie-inspirationskväll på en ekologisk butik här i stan!


Väderprognosen inför lördag ser i alla fall bra ut. Visserligen har det lovats lite regn (starten är kl.12) men huvudsaken är att det inte blåser så mycket. Jag springer alla gånger hellre i regn än i motvind! 

Vad gör ni idag?

8 kommentarer:

  1. Som tur råkar min vilovecka infalla just den här veckan, men visst blir man rastlös.... Har inte sprungit en meter (ännu) den här veckan, kanske det blir en ½ timme idag och lite yoga + jogg imorgon. Annars bara vila, vila & plugga plugga :)

    Vill så se dig när det är "Show Time" :D För det kommer att gå fort ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade också på yogan ikväll men konstaterade att jag nog skippar den och stretchar hemma istället! Hoppas vi ses på lördag :)

      Radera
  2. Smoothie kvällen sko jag å ha vila kom på, men jag hoppas e kommer na referat hijennan ;)

    Oj du, kommer att spring som aldrig förr i helgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi had missa att man måsta anmäl se så e vart it na smoothiekväll :/

      Radera
  3. jej, lycka till på lördag!
    sista veckan hårdträning för mig, sedan lugnar det sig och jag blir som du, rastlös inför tävlingarna. HCR om en dryg vecka, sedan ett par veckor till Riga. jej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Freja! Ser framemot att höra om både HCR och Riga sen! :)

      Radera
  4. DU kommer att slå alla rekord som finns på lördag har jag på känn! Ge järnet!

    SvaraRadera