lördag 23 mars 2013

Vad som kan hända på ett år

Ibland kan jag titta lite för kortsiktigt på min löpning även om jag vet att förbättringar tar tid. Då är det bra att gå tillbaka i träningsdagboken och jämföra och analysera. 

För lite över ett år, 1.3.2012, sedan sprang jag en långlänk och jag minns ännu hur tungt det var.  (Johanna minns du? Vi sprang till Solf.) Men jag minns också hur nöjd jag var. För det var nämligen första långlänken som gick snabbare än 06:00min/km. Där och då kändes tempon under 05:00min/km som en dröm. Någon annans dröm. 


Nu ett år senare känns 06:00min/km ganska avlägset och 04:50min/km kan till och med kännas lätt i 18 kilometer. 

Sånt här tycker jag är så fantastiskt. Att få tävla mot sig själv och kunna gå tillbaka och se utvecklingen. Bra att komma ihåg då det känns som om man trampar på samma ställe. 




5 kommentarer:

  1. jej! superbra att ibland se tillbaka o jämföra! man blir ganska blind, tycker att framstegen är små. skulle vara kul att se hur pulsen förändras också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det skulle ha varit jätte intressant med pulsstatistik. Men mitt pulsband funkar inte och jag har inte orkat köpa ett nytt :D

      Radera
  2. Härligt motiverande inlägg! Ibland tänker man att alla som bloggar alltid har sprungit jätte snabbt och jätte långt. Att du som idag tycks flyga fram för ett år sedan tyckte det var jobbigt med ett långpass under 6 min/km inger hopp åt oss som inte drömmer om lika bra tider men trots det om en förbättring :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns alltid chans till förbättring, oavsett vilka tider man satsar på :) Man måste bara komma ihåg att titta efter dom och berömma sig själv också! :)

      Radera
  3. Imponerande förbättring. Lyfter på hatten. :)

    Minns själv hur toknöjd jag var förra sommaren då jag sprang 21,1 km för första gången i mitt liv, och sedan upprepade det x antal gånger.

    Visst är det super att ha dokumenterat sina pass, så att man kan gå tillbaka och jämföra hur man blivit bättre med tiden. Det om någonting motiverar en att träna.

    SvaraRadera