tisdag 12 mars 2013

Laddar mentalt

Ibland kan jag känna en viss prestationsångest inför tuffa löppass och jag har därför skapat en plan för att svänga dessa negativa tankar till något positivt.


De dagar som jag vet att jag har ett tufft intervallpass framför mig så börjar jag alltid dagen med att tänka igenom hur träningspasset kommer att se ut. Kollar upp exakt vilken fart jag ska hålla (om det är bestämt) och sedan ser jag framför mig hur klockan/löpbandet visar exakt dessa tider och tänker på hur bra det känns när man har genomfört ett lyckat intervallpass. Håller sedan bilden av tiderna och känslan i bakhuvudet hela dagen. 


För mig är det oftast huvudet som ger upp före benen och jag tror att jag klarar mindre än vad jag egentligen gör men genom att ha denna mentala bild i huvudet hela dagen så tycker jag att jag bättre kan pusha mig själv när kroppen börjar bli trött. 

Anledningen till att jag skriver om detta idag är att ikväll väntar ett intervallpass som ska gå i en sådan fart som jag är "rädd" för (dvs en fart som jag inte tror att jag kan hålla) så nu ska jag peppa mig själv hela dagen! Mind over body!

4 kommentarer:

  1. Jag har fullt förtroende för att du fixar det! :) Hejja hejja!

    SvaraRadera
  2. Jei :) Körde också intervaller idag, jag vet att jag klarar av det, bara jag får vara för mig själv! Det värsta är om någon bekanta kommer och ska pusha och heja, då rubbas mitt mentala fokus och jag kan lätt slänga ut mig något hänsynslöst som "håll käften" (fastän jag inte menar det så!!!) bara för att det är så tungt och jag verkligen vill fokusera på löpsteget osv.

    Lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Så är det! Man orkar oftast mer än man tror. Så kan det vara för mig i gymmet med. Tror inte att jag klarar av en viss vikt. Kan vara "rädd" för den. Och sedan går det ändå :-)

    SvaraRadera
  4. Håller med Liza, du kommer fixa kvällens intervallpass!! :) Heja heja vännen!

    SvaraRadera