tisdag 19 mars 2013

Funderingar kring kvalitet eller kvantitet

De senaste dagarna har jag analyserat min träningsdagbok och kommit fram till att jag dragits med i så-många-kilometer-som-möjligt-tänket. Eftersom jag är en siffernöjd av rang så är detta väldigt lätt hänt. Jag vill ha mer, mer och mer kilometer. Blir så inspirerad av de marathonlöpare som kan springa nästan hur mycket som helst! Men det passar inte mig, min kropp och mina målsättningar just nu. För springer jag i dagsläget cirka 80-90 kilometer/vecka så hänger inte kroppen riktigt med på kvalitetspassen sen och det lilla extra saknas. Och det är det där lilla extra som jag behöver för att bli snabbare. 

Ifjol snittade jag 40-50 kilometer per vecka och kunde göra fina förbättringar med denna mängd löpning så det var kanske lite dumt att öka så mycket som jag har gjort de senaste månaderna. Men det är ju så roligt att springa...

Men eftersom jag skriver ner allt från hur det kändes till hurudant väder det var i min träningsdagbok så är det också ganska lätt att se vilka veckor som löpningen känts bäst och varit mest utvecklande. Och det är de veckor då jag ligger mellan 60-70km/vecka. Inte de veckor då jag sprungit 90 kilometer. 

Som tur har jag inte dragit på mig några skador under våren och ännu har inte formen påverkats negativt men jag ska ändå försöka komma mig ur tänket att jag måste samla så mycket kilometer som möjligt. Har varit lite för trött på senaste tiden för att känna mig riktigt nöjd. Ska dra ner lite på mängden och satsa fullt ut på kvalitetspassen istället. Kvalitet framom kvantitet helt enkelt. För jag vet att jag skulle klara själva marathondistansen vilken dag som helst men nu vill jag ju bli snabbare och putsa rekordet på både halv- och helmarathon. 


Jag skulle jätte gärna vara en löpare som kan springa över 100 kilometer per vecka och ändå inte bli skadad eller övertränad. Kanske kan jag bli det också någongång i framtiden men jag är inte riktigt där än.

Det här är något som jag tycker är så fascinerande med löpning; det som funkar för någon funkar inte alls för en annan. Det är så lätt att hitta träningsprogram på nätet som har fungerat för någon annan och tro att man skall få exakt samma resultat. Men så är det oftast inte. Därför är det så viktigt att testa olika träningsupplägg och så forma ett som funkar bäst för en själv. Det är ändå du som känner din kropp bäst. Det gäller bara att komma ihåg det också...



6 kommentarer:

  1. Bra inlägg!
    Blir också chockad, då man läser i Runner's och bloggat att vissa maratonlöpare kör 12-15 mil (!) i veckan. Vilka mängder alltså.

    Och det där med träning har du rätt i. Det är så individuellt. Jag kör egentligen inget särskilt upplägg utan lite efter livet och fiilis och förstås försöker jag träna smart! På det här sättet har jag aldrig lyckats tröttna eller tycka det är tråkigt, för ingen vecka är den andra veckan lik (fastän veckorna oftast innehåller 1-2 kvalitetspass & alltid en riktigt långlänk).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt otroligt jo, jag förstår inte hur man får in så mycket träning på en enda vecka!

      Jag tycker också att det är jätte viktigt att träna så att det är roligt, men det blir svårt när det är så roligt att springa att man springer liite för mycket. :)

      Radera
    2. Det går säkert att springa så stora mängder om man är elitlöpare på heltid och har alla förutsättningar att hinna köra 2-3 pass om dagen, återhämta sig maximalt och få optimalt med föda och annars få leva rätt så "ostört" utan vardagens stressmoment. För en vanlig människa krävs det nog väldigt stora uppoffringar för att klara av något liknande...

      Ja precis, gör mig nog skyldig till en massa "onödiga" kilometer i och med att jag springer till gymmet och kan ta en lite längre runda enbart för att det kommer en bra låt på radio eller jag vill ha ett jämnt tal på pulsklockan.

      Radera
    3. Exakt! Men ibland får jag för mig att jag är en supermänniska som kan göra allt på en och samma gång :D

      Haha, det där med att ta en extra runda för att få jämnt tal på klockan gör jag i princip varje dag!

      Radera
  2. det som fick mig att se resultat förra sommaren/hösten var intervallpassen och "VK-lenkkin", kortare distanser men hårda, jämna.
    också långlänkar kan vara "kvalitetspass", o speciellt om man tänker på att höja grundkondisen är det viktigt att emellanåt springa tillräckligt sakta för att hålla pulsen i schack.
    grymma mängder springer du, så oroa dig inte över kilometermängden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långpass hör absolut till mina kvalitetspass! Och nej, jag är nog lugn över att kilometermängden räcker till. Tvärtom blir jag kanske för inspirerad och vill springa för mycket! Jag märkte också förra året hur bra VK-pass är för att förbättra formen!

      Radera