söndag 3 februari 2013

Dagens långpass

Det var med blandade känslor som jag gav mig iväg på dagens långpass. Å ena sidan har jag sett framemot ett ordentligt långpass länge nu men å andra sidan var jag nervös över hur det skulle gå. Har nog varit mer rädd än vad jag velat erkänna att formen ska ha påverkats negativt av den senaste månadens skrala löpning. 

Gav mig ut utan press om kilometertider, visste bara att jag ville springa 25 kilometer. Fokuserade på att ha ett fint löpsteg och en jämn andning och kom nästan genast in i "långpass-mode", det vill säga det tillstånd där det känns som om jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. 


Löpningen gick verkligen av sig själv idag och 25 kilometer gick nästan lite för snabbt. Medeltempot  landade på 05:10min/km och det bästa med dagens långpass är att jag känner mig mycket lugnare nu efteråt. Uthålligheten finns kvar i kroppen och tydligen lite mer fartuthållighet än vad jag trott också, kände mig  pigg hela vägen och det kändes bekvämt. Härifrån känns det bra att jobba vidare och så småningom börja lägga in delar i marathonfart under långpass. 

Nu blir det återhämtning med mat, stretch och kompressionsstrumpor! 

1 kommentar:

  1. He, he, jag sprang min halvmara på ungefär samma tid som du nu sprang 25km, utan press. Ja, jag är långsam på långa sträckor. Kanske därför jag inte någonsin blev så förtjust i löpning. Jag gillar att springa, men inte så långt och inte att tävla. Härligt att det gick så bra för dig idag :)

    SvaraRadera