tisdag 12 februari 2013

Dagens andra pass

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så stod det intervaller på schemat idag. 20x200m. Eftersom det är snöigt och halt så fortsätter jag att köra intervallpassen på löpband även om jag börjar vara sugen på att testa benen i riktigt snabba tempon utomhus också. 

Började som vanligt med uppvärmning och sedan 20 intervaller. Ställde in bandet på 03:20min/km och körde igång. 40 sekunder ståvila (hoppade upp på sidorna av löpbandet) mellan varje intervall.


200 meter går snabbt även om intervallerna var många och jag kände mig jämn stark genom alla tjugo intervaller. Nästan för stark. Fick aldrig den där känslan då jag bara vill lägga mig ner... Och jag saknade den! Visst det var jobbigt, pulsen var hög och benen brände. Men ändå saknades den där totala utmattningen. Tror att det beror på ståvilan, jag är van vid att köra intervaller med joggvila och 40 sekunder ståvila kändes faktiskt länge.
Möjligtvis kan det också bero på att löpbandet är dåligt kalibrerat men 03:20min/km är ändå så pass långt ifrån mitt bekvämlighetstempo att även om det inte motsvarar exakt samma tempo som utomhus så ska detta tempo på löpband nog göra mig riktigt trött. Kör jag någonsin detta pass igen så blir det nog med joggvila och/eller lite högre tempo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar