torsdag 1 november 2012

Paleo

Ända sedan jag jobbade som kock/servitris i gymnasiet har jag älskat att laga mat (att äta mat har jag älskat mycket längre, hehe) och jag kan sitta i timtal och söka recept och inspiration till nya maträtter. 

På senaste tiden har det blivit mer och mer Paleo-inspirerade recept och kost som fångat mitt intresse. Idén med Paleo/stenålderskost är att man lämnar bort spannmål, mjölkprodukter, baljväxter, rent socker och istället äter det som stenåldersmänniskan åt, det vill säga kött, fågel, fisk ,ägg, grönsaker, bär och frukt. Inget hel- eller halvfabrikat med andra ord och gärna ekologiska och närproducerade råvaror. Ren mat helt enkelt! 

1. En av mina favoritplatser: köket. 2. Fröknäcke blir till. 3. Burkar med roliga frön


Vart vill jag då komma med detta? Jo efter att ha smygstartat redan sista tiden så kommer jag att  i november och december (och förhoppningsvis livet ut) sträva efter att äta så lång som möjligt efter Paleo-tänket. Jag tilltalas av att det är enkelt och av logiken av att äta det som vi är skapta att äta. Att kött och grönsaker är bättre än E-ämnen säger ju sig självt eller hur?

100% paleo blir det nog inte, lördagsgodiset är här för att stanna och om jag blir bjuden på mat jag tycker om (som Emmas goda glutenfria lasagne förra söndagen) vill jag inte tacka nej. 

Det känns heller inte särskilt svårt, spannmål kan jag inte äta sedan tidigare på grund av magen och direkt jag drar ner på mjölkprodukter så jublar magen ännu mera! Win-win situation med andra ord! 

Paleo inspiration hämtat från Instagram

Vad säger ni? Vill ni ha tips på paleo-recept här på bloggen? Och kanske något inlägg om hur paleo kosten funkar tillsammans med satsning på marathon? 

8 kommentarer:

  1. Ja tack till recept och kostens inverkan på träning:) tror starkt på att du äter det rätta, E-ämnen kan omöjligen vara bra för nån.

    SvaraRadera
  2. Låter som ett bra beslut det där Heidi! Recept, ja tack! :)

    SvaraRadera
  3. Vad intressant! Tar mer än gärna emot recept på alla typer av "rena" livsmedel. Har mer och mer börjat övergå till vegetariskt och framförallt mat utan tillsatsämnen den senaste tiden, så det krävs lite fantasi för att komma bort från de vanliga maträtterna...

    SvaraRadera
  4. Ja ja ja :)) äter ganska likt paleo, skulle gärna vilja ha tips på recept :))

    SvaraRadera
  5. Hej.

    Helt klart intressant. Det här skall jag följa med intresse. Har själv funderat ganska mycket på maten vi stoppar i oss nuförtiden. Men jag har ännu inte lyckats med några åtgärder för egen del.

    /Mikael
    http://runningmima.blogspot.fi/

    SvaraRadera
  6. OM jag vill! Det här ska bli jättekul att följa, Heidi. Gärna recept, tack! Älskar inspiration. Kram!

    SvaraRadera
  7. Vad kul att så många vill ha recept. Fick massor med blogginspiration nu tack vare er alla! :)

    SvaraRadera