tisdag 7 augusti 2012

Min typ av terapi

Idag har inte varit någon bra dag. Jag har varit ledig och fått göra vad jag vill men har mest gått omkring och surat över ingenting. På eftermiddagen blev jag trött på mig själv och bytte om till löpkläder, av erfarenhet vet jag att jag alltid är gladare efter en löprunda. 

Bestämde mig för att köra ett av mina favoritpass; 8kilometer, varannan kilometer i lugn fart och varannan hårt. Och idag blev varannan riktigt hårt! Började med 1km uppvärmning i 05:28min/km fart, lugnt och skönt. Nästa kilometer var då en snabb en och den klockade jag på 04:17min/km! What? Jag som brukar ha så svårt att komma mig under 04:30min/km och nu kändes det inte helst SÅ jobbigt! Joggade tredje kilometern i 05:24min/km och pressade sen igen den fjärde kilometern och nu gick det ännu fortare! 04:06min/km och det kändes som om jag bara flög fram! 

Femte kilometern gick på i 05:16min/km och sen var det dags för tredje snabba kilometern, var lite rädd för att två första hade gått för snabbt så jag bestämde mig för att inte titta på klockan alls under denna kilometer utan bara köra istället tills klockan pipar och meddelar att det gått en kilometer. Tror ni jag var överlycklig när klockan pipade och visade att jag just sprungit en kilometer i jämna 04:00min/km fart?? 

Sprang igen en lugnare kilometer (05:25min/km) och sen var det dags för sista snabba. Pressade allt jag hade i benen och den fjärde och sista snabba gick på 04:06min/km. Yes!

Sen blev det en lite för kort nerjogg, bara en halv kilometer men jag hade lite bråttom eftersom jag ville hinna på BodyBalance till gymmet. 

Duschade snabbt av hunden (som också var med och sprang, så stolt över min hårboll som springer så fort!) och mig själv, var lerig ända upp till låren av regnet. 


Kombinationen regn och grusvägar gjorde mina ben mera svarta än hudfärgade

Ombytt och klar för BodyBalance

Cyklade i ilfart till gymmet och mötte upp Cessi. BodyBalance-timmen var utbytt mot Kehonhuolto (Typ Kroppsvård på svenska) och bestod av käppgympa, core-träning och stretch. Att döma av alla knakningar som hördes från min kropp så var det precis vad jag behövde. Är alltför dålig på den här typen av träning annars!

Väl hemma igen kan jag konstatera att träningen idag funkade precis som terapi idag, känner mig mycket gladare nu! Älskade löpning! Dessutom lärde jag mig idag att jag nog KAN springa hårdare än 04:30min/km, spärren finns bara i huvudet. 

6 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa om när allt klickar! Fick inspiration att försöka mig på ett sånt pass, men ner i 4 min tid kommer nog inte jag. men kanske 5... kanske :D

    SvaraRadera
  2. Hurudan pulsklocka har du då man kan ställa in hur långt man ska löpa? Jag kommer antagligen att skaffa en pulsklocka snart och går omkring och funderar lite på olika modeller. En sån där funktion skulle ju vara ganska bra då man ska dra intervaller! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en Garmin 210, här kan du läsa mer om den: http://www.marathon.se/utrustning/test/garmin-forerunner-210-hr

      Jag är väldigt nöjd men min klocka och rekommenderar den när som helst! Hade tidigare en Polar klocka med gps men den funkade tyvärr inte alls lika bra som Garmin.

      Radera
  3. Svar
    1. Kul att du ska testa! Jag älskar den här typen av pass :)

      Radera