onsdag 25 april 2012

Klar

Nytränad, nyduschad och med mellanmål i magen. Lätt bästa känslan.

Som jag skrev i förra inlägget så hade jag inte planerat intervallpasset exakt, hade pratat med både pappa och Johanna och googlat lite på vilken typ av intervallpass andra brukar köra före halvmarathon men sist och slutligen kände jag för lite lekfullare intervaller så jag körde på känsla. 

Började med en uppvärmning på 4 kilometer. Orsaken till att den blev så pass lång (brukar springa typ 10min/2kilometer) var för att jag hade med Candy och ville att hon skulle få springa lite längre än bara  10minuter...

Sen drog jag intervallerna:

500m 04:32min/km
500m 04:35min/km
300m 04:40min/km
300m 04:32min/km
100m 03:58min/km
100m 04:05min/km
200m 04:13min/km

Det var rätt så jobbigt och pulsen var hög! Dock sjönk den snabbt när jag joggade mellan intervallerna så det kanske det bara beror på nervositet inför lördagen eller på att jag sprungit så lite den senaste veckan...

Nerjoggen blev 2,5kilometer och även om jag var klar med intervallerna så kunde jag inte låta bli att springa ett par hundra meter ännu i 05:00min/km, det är alltså farten som jag planerar att öppna i på lördag och i alla fall idag kändes det okej. Visserligen är det ju en viss skillnad mellan 21,1km och några hundra meter under en nerjogg, hehe.

Totalt blev passet 10kilometer och medeltempot låg på 05:34min/km.


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag skulle inte tro att den höga pulsen berodde på att du sprungit lite den senaste veckan.
    Jag tycker det ser bra ut inför halvmaraton för dig. Du verkar ha tränat bra i vinter och vår och fick i Skatila ett kvitto på att du har bra fart i kroppen. Att du nu har tränat mindre och avslutar med intervaller låter riktigt bra i mina öron. Lycka till!

    Rune Paro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tycker jag att det kan kännas tungt (och pulsen är högre än normalt) när jag har vilat ett par dagar. Men nu var det antagligen nog bara nerverna som spökade.

      Tack för din uppmuntrande kommentar Rune! Alltid lika roligt och intressant att läsa din välgenomtänkta kommentarer.

      Radera
  2. Haha, jag tror du kommer att vara i mitt synfält i ca tre röda sekunder på lördagen :)

    Har du förresten anmält dig redan, eller tänker du anmäla dig före start?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte anmäla mig på start :) Bara jag hittar dit :D

      Radera