onsdag 21 mars 2012

Långt kvar till en Ironman

Idag är jag ledig så jag hade planerat in två roliga pass. Första passet var ett progressivt löppass med Johanna. Johanna fick fira händer att planera passet och jag var nog lite spänd före, gissade att det skulle bli tungt. 
Planen för passet var 4 x 2000m och när jag hörde farterna vi skulle hålla, 05:20min/km, 05:10min/km, 05:00min/km och 04:50min/km så var det nog nästan så att jag ångrade mig lite. Men när vi började på efter ett par kilometers uppvärmning så kändes det genast lättare, första två intervallerna kändes bra och det var först när vi sprang i 05:00min/km fart som det blev lite jobbigare. Sista intervallen i 04:50min/km (eller den gick i 04:48min/km fart) kändes lång... Skulle jag ha varit ensam skulle jag nog ha stannat efter en kilometer men det går ju inte för sig när man har sällskap!

Kände mig riktigt nöjd efteråt, skulle någon ha sagt åt mig för några månader sen att jag ska springa tvåkilometers intervaller i sån här fart så skulle jag nog ha skrattat rått. Det är så kul när det går framåt!

Till slut joggade vi ner ett par kilometer och för min del blev det totalt 12 kilometer på ca. 1h2minuter. 

Dagens löparfötter

Efter lunch och lite häng på stan med Mimmi var det dags för kvällens andra pass, nämligen simteknik med Eva! Har slarvat med simträningen hela året så det börjar nog vara dags för lite träning nu inför sommarens triathlon. 

Man skulle ju tro att det skulle vara tvärtom men idag var det simningen som var tyngre än löpningen. Vi övade på crawlteknik och det är verkligen inte min starka sida! Lyckas jag med andningen så misslyckas armtekniken och tänker jag för mycket på sparktekniken så glömmer jag att andas och så vidare...

Vi simmade en timme och till slut gick det faktiskt lite bättre, men precis som rubriken på inlägget säger så har jag nog långt kvar till en Ironman!

4 kommentarer:

  1. där fick jag en utmaning! bestämde att jag skall köra ert löp pass nån dag (lite modifierat kanske). Hade ni gångpaus/joggpaus och hur länge mellan intervallerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Vi körd allt i ett, inga pauser, pausa bara en kort stund efter sista intervallen före vi jogga ner. :)

      Radera
  2. Intressant att få ta del av din entusiasm för löpning. Intressant också att du satsar en del på simning. Jag har också alltid haft simning som en viktig beståndsdel av min fysiska träning. Jag har den inte direkt som konditionsträning, utan mer som en mångsidig, skonsam muskelträning. Tillsammans med skidning och cykling ett bra komplement till löpningen. Och ofarligt. För att få så mångsidig träning av den som möjligt, simmar jag alltid minst 3 olika simsätt. Crawl, bröstsim, ryggsim och ibland fjärilsim. Och så brukar jag göra en del extra krumbukter och vridningar i vattnet för att få lite mer träning för en del bålmuskler.

    Jag önskar dig en fortsatt intressant och framgångsrik löpsäsong!

    Rune Paro

    SvaraRadera