torsdag 29 mars 2012

Långpass

Jag har bestämt mig för att springa halvmarathon i Ylistaro 28.4.2012 och nu är det alltså fyra veckor kvar. Eftersom jag vill putsa mitt halvmarathon-rekord med många minuter så börjar det vara dags att få fart på benen och därför kommer det att bli en del intervaller under den kommande månaden. Kommer också att fortsätta med ett långpass per vecka och eftersom jag var ledig idag så passade det bra med ett långpass direkt från morgonen. 

I helgen pratade Anders Szalkai om vikten av fartökning under långpass och det var också vad jag gjorde idag. Har aldrig tidigare sprungit fartökning under ett långpass så jag tog lite inspiration av Johannas långpass. 

Planen var 10kilometer + 5 kilometer fartökning + 5 kilometer. Planerade inte att springa i något visst tempo utan for bara iväg och lät benen bestämma tempot. Det kändes som om tiden under de första 10 kilometerna gick alltför fort (jag var nog lite nervös inför fartökningen) och medeltempot låg på 05:33min/km vilket kändes avslappnat och lätt. 

Sprang på en av mina favoritvägar, skönt att slippa bort från asfalten en stund.  Dessutom var det extra roligt att springa där idag då jag inte sprungit just den vägen på hela vintern. 

Sedan var det alltså dags för fartökning. Hade funderat under första delen av passet att 05:10min/km skulle vara passligt, ville att fartökningen skulle gå hårt (för mig) men att tempot och pulsen ändå skulle kännas hanterbara. 

Men redan första kilometern gick i 04:59min/km tempo och det kändes bra så jag bestämde mig för att fortsätta i det tempot. De fyra följande gick i 05:02min/km, 05:01min/km, 05:00min/km och 05:00min/km. Det var egentligen bara femte och sista kilometern som kändes tung, det gick nämligen ganska mycket uppåt då. 

Var nästan hemma då jag sprungit klart fartökningen så jag for via lägenheten, drack lite vatten och tog med Candy på de resterande fem kilometerna. Före passet trodde jag att de fem snabba  kilometerna skulle vara de tyngsta men det var faktiskt de fem sista. Nog för att tempot var långsammare och pulsen lägre men det var ändå kämpigt att springa, kände mig helt enkelt "färdig" med löpningen efter fartökningen.

Men som tur går fem kilometer snabbt och snart var jag hemma igen med 20 kilometer och 1h48min på klockan. Medeltempot blev alltså 05:25min/km och jag ser lite mera framemot vappens halvmarathon!

2 kommentarer: