fredag 26 april 2013

Mental uppladdning

Lika viktigt som det är att ladda fysiskt (mer vila och bra mat) före ett lopp så är den mentala uppladdningen. 

I mitt fall vet jag att jag ibland springer långsammare än vad kroppen skulle klara av. Helt enkelt för att huvudet inte hänger med. Intalar mig själv att det är helt okej att släppa lite på farten. 

Också inför imorgon vet jag att det kommer att behövas mycket mental förberedelse för att nå min drömtid så jag har tagit till lite extra knep. Har ett eget mantra som jag redan nu upprepar i huvudet och som jag kommer att upprepa under loppet också. Mitt andra sätt att ladda mentalt ser ni på bilden, jag  har skrivit ner den kilometertid jag ska försöka hålla på vänster hands fingrar. På det sättet blir jag idag hela tiden påmind om tempot och känner mig (förhoppningsvis) mer redo att hålla detta tempo i 21,1km. 

Andra tips på mental uppladdning:
- visualisera loppet, hur det kommer att kännas och även se ut om du vet hur banan ser ut
- visualisera målgången och hur lycklig du kommer att vara
- mota bort negativa tankar och ersätt dem med positiva tankar
- tvivla inte på dina målbilder utan tänk på dem som en redan upplevd sanning

"When you expect success your mind focuses on success"



2 kommentarer: