torsdag 23 augusti 2012

Skillnaden

Kollade igenom min träningsdagbok på Funbeat idag med pappa för att se hur vi ska lägga upp träningen i höst. Har satt upp mål för nästa sommar redan nu och tar hjälp av pappa för att nå dem, har hittills tränat lite hur jag vill och när jag vill men ska nu försöka träna lite mer strukturerat.
 
Under våren och sommaren har löpningen känts bara bättre och bättre och ett tydligt tecken på att formen förbättrats är att jag lyckades sänka mitt marathonPB med 28minuter från ifjol. Men något som jag märkte idag är hur pulsen har ändrats! På bilderna nedan ser ni två exempel från träningsdagboken, ett från januari då träningen gick ganska trögt och sen ett från i måndags.
 
 
 
 
På åtta månader har alltså pulsen sänkts med 8slag även om farten ökat med 1min/km. Självklart kan jag ha haft en riktigt dålig dag den där söndagen i januari och en riktigt bra dag i måndags men skillnaden är ändå stor. Minns ännu att 05:00min/km-tempo kändes som en omöjlighet i början av året. Tänk vad mera träning och bättre träning kan göra! För min del har det också handlat mycket om den mentala biten, tidigare vågade jag helt enkelt inte springa hårdare utan trodde att 6min/km-tempo var "mitt" tempo... Nu vet jag att jag kan och en dag ska 04:30min/km bli MITT tempo! 
 
 
 
Bestäm dig för vad du vill och gör sen ditt bästa för att nå ditt mål! Det är bara du som sätter dina begränsningar!

6 kommentarer:

  1. Vad tror du är största orsaken till det nya tempot och låga pulsen - intervaller eller mängdträning eller något annat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga men för mig tror jag det handlar mycket om att jag "vågat" höja tempot på mina vanliga rundor. Sprang mycket i mystempo (06:00min/km)tidigare och vågade helt enkelt inte höja farten. Samma sak med intervallerna, nu springer jag mer långa intervaller i överfart (dvs hårdare än mitt marathontempo) och detta verkar funka för mig för att blir bättre på fartuthållighet!

      Radera
  2. Intressanta grejer! (Och ger kanske lite hopp, hälsningar nån som "aldrig kommer att kunna springa _bekvämt_ i 06:00 tempo")

    Lite finurligt förresten, du har tydligen förbränt mer kalorier på den kortare och långsammare sträckan - hmm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog. Förr eller senare. För mig blev det också mer senare än förr men nu börjar det äntligen hända grejer ;)

      Antagligen beror kaloriskillnaden på att jag hade olika pulsklockor. Polar i januari och nu garmin :)

      Radera
  3. Åh härligt, vad roligt att höra! Berätta nu, vi är många som är intresserade, VAD är ditt nya mål?? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 3h30min på marathon i Berlin nästa höst :)

      Radera