onsdag 29 februari 2012

En morgonmil och dumma tanter

Linn bloggar om att folk borde låta bli att kommentera folks utseende och efter min morgonlänk tycker jag att vi kan lägga till att folk kan skita i att kommentera folks hundar utan att känna varken människan eller hunden. 

Hade tänkt simma idag på morgonen men eftersom jag ska jobba hela dagen blev det löpning med Candy istället, vill nämligen att hon ska få ordentligt med motion före hon ska va ensam. När jag sprang på Brändö på väg hem cyklade en tant förbi mig och ropade samtidigt på finska nåt i stil med "det där ser inte bra ut, det där är inte en hund man skall springa med!". What? Är det så att bara för att jag har en liten hund så borde jag bara gå korta promenader och ha henne på en rosa sidenkudde resten av tiden? 

Nu är det så att Candy blev påkörd av en cyklist i höstas och vill sedan dess jaga de flesta cyklister som kör förbi, detta är något som jag vet väldigt väl så alltid om vi möter/blir förbicyklade så håller jag riktigt kort koppel och så gjorde jag också idag, när jag tar så kort koppel så drar Candy alltid åt sidan för att komma åt cyklisterna. Inte vet jag om det var därför tanten tyckte "att det inte ser bra ut" men hursomhelst så ångrar jag att jag inte sprang ikapp tanten och frågade vad hon egentligen menade! 

Det där med att försöka jaga cyklar är något som jag jobbar på att få bort, men att sluta springa med Candy  tänker jag inte! Det märks väldigt tydligt hur mycket hon njuter av att få springa och en hund är inte gjord för att sitta inne, även om det är en liten bichon-pudel blandning som Candy. Tycker att man kan tänka efter lite innan man slänger ur sig kommentarer åt okända människor, jag skulle aldrig göra nåt som skadar Candy och har med henne på alla länkar just för att hon ska må så bra som möjligt och få utlopp för sin energi. 

Skulle kunna skriva hur långt som helst om hur upprörd jag är, den förbannade tanten förstörde min morgon... 

'

Sen löpningen då? Sprang 10 kilometer på 56 minuter och var glad att jag kom mig upp i tid idag även om jag var trött som en gnu när klockan ringde. 

6 kommentarer:

  1. Äh, fan i såna tanter! :)
    Men jag vet, såna där förbipasserande kommentarer är hemska, de lämnar kvar i ens minne så länge då man endera inte hörde vad som sades eller förstod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, borde bara låta det gå in genom ett örat och ut genom andra. Men det är så svååååårt!

      Radera
  2. Meeen! Nej alltså skit e det :) Tror nog bara det är jätte BRA för Candy att springa och röra på sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också, och därför blir jag så irriterad på mig själv när jag låter mig påverkas av dumma kommentarer!

      Radera
  3. Vår Bichon brukade vara på 25 kilometers länkar med Thomas också, när han (hunden alltså) var på topp. Men efter det brukade han ligga rätt stilla. Men den rasar älskar ju motion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man riktigt ser på Candy hur hon njuter av att få springa :) Och jag tror nog hundar (så länge dom är friska förstås)orkar minst lika mycket, antagligen mer, som vi människor :)

      Radera